مشاوره روانشناسي ناخودآگاه آويژه مشاوره روانشناسي ناخودآگاه آويژه .

مشاوره روانشناسي ناخودآگاه آويژه

راه هاي كنترل خشم كودكان چيست ؟

به نقل از مركز مشاوره آويژه:|۵٫۰
۰۱
كنترل خشم كودكان را بايد در چرايي خشم كودك جست . وقتي ما ميتوانيم مهارت كنترل خشم كودكان را افزايش دهيم كه به دلايل خشم كودك پي ببريم . چرا كودك ما خشمگين ميشود ؟ او هميشه خشمگين است ؟ با همه اينگونه رفتار ميكند يا با اشخاص بخصوص ؟ اين افراد چه خصوصياتي دارند ؟ علت خشم او دروني است يا محركهاي محيطي ؟ پاسخ به اين سوالات ميتواند راه هاي كنترل خشم كودكان را براي ما هموارتر كند . يكي از دلايل خشم كودكان الگوبرداري از كساني است كه با او زندگي ميكنند يا به آنها علاقه دارد . كودك روش زندگي را مي آموزد . مستقيم و غير مستقيم . راه هايي را كه به او آموزش ميدهيم و راه هايي را كه خود از طريق رفتار ما تجربه ميكند . پس اولين راه براي كنترل خشم كودكان كنترل رفتار والدين است .
كنترل خشم كودكان يك مهارت است . مهارتي كه والدين بايد كسب كنند ، از طريق مشاوره اختلال كودك . كنترل خشم كودكان نياز به شناخت درون كودك دارد . والدين بايد روانشناسي كودك را دست كم نگيرند . اگر كودكي خشمگين است براي اينست كه والدين در تربيت كودك كوتاهي كرده اند پس به مشاوره تربيت كودك نياز دارند . والدين بايد قبل از تولد و حتي تشكيل جنين به تربيت او اهميت بدهند . خود را از هر نظر آماده پذيرفتن كودك نمايند . يك كودك نياز به محيطي آرام دارد . يك كودك به محيطي احتياج دارد كه نيازهايش برطرف شود . يك كودك ميخواهد با والدينش زندگي كند از رفتار آنها درس بگيرد و استعدادهايش را بارور ببيند .مشاوره كودك قبل از تولد و قبل از تشكيل جنين لازم و ضروري است .
بيشتر بخوانيد: روش تربيت كودك از نظر روانشناسي
راه هاي كنترل خشم كودكان
راه هاي كنترل خشم كودكان به ما كمك ميكنند كودكي آرام و معقول داشته باشيم . يكي از راه هاي كنترل خشم كودكان خشمگين نشدن والدين است . يكي ديگر از راه هاي كنترل خشم كودكان آموزش معاشرت و مهارت ارتباط با همسالان ميباشد . در گذشته در هر خانه چندين كودك با هم تعامل داشتند كه ناخودآگاه روشهاي ارتباط را مي آموختند . آنها بازي گروهي را تجربه ميكردند . همچنين راه گرفتن حق خود از همسالان . نحوه آشتي كردن و دل بدست آوردن دوستان را . اما امروزه كه تك فرزندي در خانواده ها حكم فرماست تربيت كودك اجتماعي قدري دشوارتر است . در خانواده كودك با همسالان خود تعامل ندارد . با بزرگترها همزيستي دارد كه اين باعث شده كودكان كمتر كودكي كنند . همين مسئله خشم كودكان را نسبت به رفتارهاي كودكانه بر مي انگيزد .
يكي ديگر از راه هاي كنترل خشم كودكان اينست كه از خود محوري او جلوگيري كنيم . ضمن اينكه به او مالكيت را مي آموزيم همزيستي و مشاركت را نيز آموزش دهيم . اين ميسر نيست مگر با معاشرت با خانواده هايي كه كودك همسال كودك مارا دارند . بردن كودك به پارك بازي نيز بسيار مفيد است . اين عوامل بيروني و محيطي بود اما عوامل دروني نياز به شناخت روانكاوانه و روانشناسانه دارد . كودكي كه از شرايط حاكم بر خانواده ناراضي است . به داشته هاي ديگران حسادت ميكند . آنقدر به خواسته هاي او پاسخ داده ايم كه او تحمل كاستي ها را ندارد . او خود را حاكم خانه ميداند و قدرت تحمل آمدن همسالي كه بخواهد از اسباب بازيهايش استفاده كند را ندارد . كودكي كه مدام بازي اينترنتي ميكند و يا تلويزيون تماشا ميكند توانايي همزيستي اجتماعي را از دست ميدهد .
بيشتر بخوانيد: در مورد شيوه هاي تربيت كودك بيشتر دقت كنيد
آموزش كنترل خشم كودكان
آموزش كنترل خشم كودكان زماني ميسر است كه هنگام خطاي كودك والدين خشم خود را كنترل كنند . در قدم بعدي به او بفهمانند كه با وجود دلخور شدن ،  پرخاشگري نكردند . به او مفهوم شادي عميق را آموزش دهند . آموزش كنترل خشم كودكان هنگام بازي او با ديگران بسيار كارساز است . وقتي با همسالان خود بازي ميكند به او آموزش دهيم راه ديگري براي گرفتن حقش وجود دارد . و براي بيان حرفهايش ميتواند با آرامش نتيجه بهتري دريافت كند . نتيجه خشم قهر با دوستان ودلخور كردن آنان و تنهايي است و حتي ممكن است نتواند به خوبي از حقش دفاع كند . اما با منطق نتيجه بهتري خواهد گرفت . اگر دوست به حرفهاي تو اهميت نداد بهتر است از يك بزرگتر براي گرفتن حق خود كمك بگيري . آموزش كنترل خشم كودكان در زندگي روزمره نيز مفيد است . ( روش تيچ )
راه ديگر ، درمان درون اوست كه با كمك روانشناسان و مشاوران انجام ميشود . اين كه او چرا خشمگين است و از چه چيزي رنج ميبرد . آيا حق با او است يا خير ؟ برخي كودكان بيمار هستند و بايد براي حفظ آرامش خود دارو مصرف كنند . برخي ديگر بيمار يهاي جسمي دارند كه عوارض دارند عوارض جانبي آن اضطراب و بي حوصلگي است . ممكن است كودك پرخاشگر مبتلا به افسردگي شده باشد . برخي كودكان دچار تعارضات دروني هستند . مثلا كودكي در خانواده بدنيا آمده و رفتار خانواده با او تغيير كرده است . او هم نوزاد را دوست دارد و هم از توجه بيش از اندازه ديگران به او رنج ميبرد كه نتيجه آن خشم است .
بيشتر بخوانيد: تربيت كودك نه ساله و چگونگي رفتار با او
انواع بازي براي كنترل خشم كودكان
انواع بازي براي كنترل خشم كودكان اگر گروهي وتيمي باشد ميتواند مفيد واقع شود . از انواع بازي براي كنترل خشم كودكان ميتوان به بازي  هاي سنتي اشاره كرد . بازيهايي مانند تاب بازي با يك دوست همسال . به او آموزش رعايت نوبت و همكاري را ميدهد . يك بار او بنشيند دوستش تاب دهد و دفعه بعد برعكس . وقتي كودك از بازي با همسال لذت ببرد كمتر خشمگين ميشود . به شرط اينكه خود محور نبوده و رعايت كردن نوبت را به او آموزش دهيم . براي پسرها بازي طناب كشي و براي دختر ها خاله بازي مفيد است . ولي تحت كنترل والدين براي آموزش تعامل و كنترل خشم . به خاطر داشته باشيم با مشاوره بهتر ميتوانيم بر خشم كودك خود فائق آييم .
كنترل خشم كودكان ابتدايي
كنترل خشم كودكان ابتدايي قدري دشوار است . كودك ممكن است از طرز برخورد اوليا مدرسه دلخور باشد . ممكن است كودكي اورا مورد آزار قرار ميدهد . ممكن است اورا تمسخر ميكنند . ممكن است درسهايش را خوب نمي آموزد . بهترين راه ، گفتگو با فرزند است . آرام و منطقي دليل ناراحتيش را بپرسيم . سپس با آرامش اورا راهنمايي كنيم . حتي بد نيست از زمان كودكي و مدرسه خاطره اي مشابه براي او بازگو كنيم البته نه به تلخي بلكه با خنده و لبخند  . به او بفهمانيم كه همين ناراحتي ها روزي تبديل به خاطرات شيرين دوران كودكي ميشود . به او اطمينان بدهيم كه به اين مشكل او توجه داريم و رسيدگي خواهيم كرد . يادمان باشد اين اطمينان با عمل توام باشد .
يكي ديگر از راه هاي كنترل خشم كودكان ابتدايي اينست كه  به آنها آموزش دهيم . به آنها ياد بدهيم كه از همه نميتوان توقع برخورد درست و منطقي را داشت . هر كس ايرادهاي رفتاري دارد كه ما بايد تا اندازه اي كه به ما آسيب نرساند با آنها كنار بياييم و در غير اينصورت با او معاشرت نزديك نداشته باشيم و از او دوري كنيم  .
بيشتر بخوانيد: تربيت كودك هشت ساله و خصوصيات اخلاقي كودك
 سوالات متداول
چگونه به كودكان خود بياموزيم خشم خود را كنترل كنند ؟
با دادن اعتماد به نفس به كودك . اينكه هرچيزي ارزش عصبانيت ندارد و هركس اين اهميت را ندارد كه به خاطر كارهايش خشمگين شويم . او را با عوارض عصبانيت آشنا كنيم . اينكه عصبانيت به سلامتي آسيب ميرساند .
بهترين شيوه برخورد با عصبانيت كودك چيست ؟
ابتدا او را با نوازش و لبخند آرام كنيم و بعد به دقت به حرفهاي او گوش بدهيم . سپس براي  كنترل خشم او را راهنمايي كنيم اگر اين عصبانيت تداوم دارد حتما مشاوره نماييم .
چه موقع خشم كودك به اختلال تبديل ميشود ؟
در صورتيكه اين عصبانيت تكرار شود . عصبانيت از درون باشد . فرقي نكند با چه كسي و براي چه عصباني ميشود . با همه و در اكثر امور با عصبانيت برخورد كند . عصبانيت تكرار شونده و مدام ، اختلال محسوب ميشود به طوري كه به خود و ديگران صدمه وارد ميكند .
بيشتر بخوانيد: تربيت كودك شش ساله و خصوصيات اين كودكان
خدمات تلفني و آنلاين مركز مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
لطفا براي كسب اطلاعات بيشتر ساير مقالات متخصصان مركز مشاوره آويژه را مطالعه نماييد .
در اين راستا مركز مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه خدمات متنوعي را در زمينه تربيت كودك به شما هم ميهنان عزيز ارائه ميدهد .
منبع:۵ Ways to Manage Your Child’s Anger 
 براي مشاوره در زمينه راه هاي كنترل خشم كودكان چيست ؟
از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه از سراسر كشور
با 09353000102 تماس بگيريد
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتي ايام تعطيلمنبع: سايت مشاوره تلفني روانشناسي و تحصيلي آويژهمشاوره خيانت و ازدواج و كودك و افسردگي

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۴۳:۱۳ توسط:مشاور موضوع: نظرات (0)

نشانه هاي بيش فعالي در كودكان چيست؟

به نقل از مركز مشاوره آويژه:|۵٫۰
۰۱
بيش فعالي در كودكان يكي از اختلالات شايع است . حتما برايتان پيش آمده كه كودكي در جمع هاي خانوادگي بسيار بي قرار باشد و مدام درحال جنب و جوش باشد و همه را كلافه كند . البته جنب و جوش هميشه از نشانه هاي بيش فعالي در كودكان نيست و براي تشخيص بيش فعالي كودك بايد موارد زيادي را مد نظر قرار داد . بيش فعالي در كودكان نه تنها باعث آسيب ديدن خود كودك مي شود بلكه موجب آشفتگي فضاي خانه و درنتيجه آسيب به فضاي خانواده مي شود . خانواده هايي كه داراي كودك بيش فعال هستند نياز به آموزش هاي رفتاري با كودك دارند كه بهتر است توسط مشاوره كودك آموزش داده شود . رفتارهاي ناآگاهانه والدين با كودك بيش فعال موجب آسيب هاي روحي و رواني مي شود كه در بزرگسالي بيشتر خود را نشان مي دهد .
تشخيص بيش فعالي
بيش فعالي در كودكان را مي توان از طريق مشاوره اختلالات كودك به طور صحيح تشخيص داد و پس از اطمينان از بيش فعالي كودك با مشاوره تربيت كودك همراه شد تا بهترين روش هاي تربيتي را بكار برد و به راحتي به دنبال درمان كودك بود . درمان بيش فعالي در كودكان مرحله بعد از تشخيص است كه همواره لازم و ضروري است زيرا عدم درمان اين كودكان گاهي موجب مي شود اين اختلال در بزرگسالي نيز ادامه يابد و موجب بي قراري هاي مداوم فرد گردد .
براي تربيت كودك بيش فعال بهتر است والدين از مشاوره خانواده راهنمايي بگيرند زيرا اغلب رفتارهاي ناهنجار اين كودكان كاسه صبر والدين را لبريز مي كند و آنها را به تنبيه هاي غلط وادار مي كند ، با حضور يك مشاوره آگاه در اين مسير مي توان از اين قبيل اتفاق ها جلوگيري كرد . براي آگاهي بيشتر از ويژگي هاي بيش فعالي در كودكان با ما همراه باشيد .
نشانه هاي بيش فعالي در كودكان
نشانه هاي بيش فعالي در كودكان اغلب از سه سالگي به بعد نمايان مي شود . از جمله نشانه هاي بيش فعالي در كودكان مي توان به بي قراري هاي مداوم ، جنب و جوش هاي بي پايان و عدم تمركز حواس اشاره كرد . نشانه هاي بيش فعالي در كودكان را نمي توان به سرعت تشخيص داد زيرا بايد كودك را از هر نظر در نظر بگيرند تا بيش فعالي ثابت شود . باور غلط بسياري از بيش فعالي ، تنها پر جنب وجوش بودن كودك است درحالي كه ممكن است بسياري از كودكان تنها پرتحرك باشند اما بيش فعال نباشند درنتيجه تشخيص تنها با يكي از علائم كاملا اشتباه است . نشانه هاي بيش فعالي در كودكان غالبا توسط مشاوره تشخيص داده مي شود و بايد در نظر داشت با يك جلسه مشاوره نمي توان اين اختلال را تشخيص داد و نياز به زمان بيشتري دارد .
درمان بيش فعالي در كودكان
درمان بيش فعالي در كودكان همانطور كه پيش تر گفتيم مرحله بعد از تشخيص است . درمان بيش فعالي در كودكان را مي توان از همان سنين پايين آغاز كرد و از لحاظ مختلف كودك را كنترل كرد . برخي والدين با باورهاي غلط از درمان بيش فعالي در كودكان جلوگيري مي كنند و تصور مي كنند با گذر زمان و بزرگ تر شدن كودك اين اختلال از بين مي رود در حالي كه هرچه سريع تر اقدام به درمان اين كودكان كنيد بهتر است .
يكي از دلايلي كه در بهبود كودكان موثر است اين است كه كودك به دليل بيش فعالي توان تمركز كردن ندارد درنتيجه در مدرسه و دوران تحصيل به مشكل برمي خورد و اين امر موجب تمسخر دوستان و درنتيجه آسيب به اعتماد به نفس كودك و روحيه ي او مي شود. پس خودداري از درمان اين نوع از كودكان آسيب هاي جدي تري را به دنبال دارد .
نگراني هاي مادر كودك بيش فعال
از ديگر نگراني هاي مادر كودك بيش فعال عوارض داروهاي مصرفي كودك است . اغلب مادران نگران وابستگي هميشگي كودك به داروها هستند به همين دليل سعي مي كنند از مصرف داروها خودداري كنند .
از ديگر راه هاي كنترل بيش فعالي كودكان تغذيه كودك است . تحقيقات نشان مي دهد با رعايت برخي رژيم هاي غذايي مي توان رفتار كودكان بيش فعال را كنترل كرد . اين رژيم هاي غذايي را مي توان از طريق مشاوره كودك دريافت نمود ، مشاوره با توجه به سن كودك و نيازهاي غذايي كودك براي رشد برنامه غذايي مناسب را مشخص مي كند . اكيدا توصيه مي شود والدين بدون هماهنگي با پزشك اقدام به قطع دارو و يا تغيير رژيم غذايي كودك نكنند .
بهترين تست بيش فعالي در كودكان
بهترين تست بيش فعالي در كودكان توسط مشاوره كودك گرفته مي شود . مشاور با آگاهي از تمام علائم كودك بيش فعال تست بيش فعالي را تنظيم كرده است پس نتيجه اي كه از تست بيش فعالي كودك بدست مي آورد تا حد زيادي صحيح است . البته تشخيص قطعي بيش فعالي در كودك نيازمند صرف زمان بيشتري است زيرا بايد كودك را از جهات مختلف مورد سنجش قرار داد و تنها از طريق يك تست نمي توان نظري قطعي داد . بهترين تست بيش فعالي در كودكان تستي است كه بتواند از زواياي مختلف كودك را به چالش بكشد تا به نتيجه درست تري دست پيدا كند .
تشخيص نشانه هاي بيش فعالي در كودكان
تشخيص نشانه هاي بيش فعالي در كودكان در وحله اول توسط والدين داده مي شود سپس با مراجعه به مشاوره اختلالات كودك ميزان درستي اين تشخيص مورد بررسي قرار مي گيرد . نشانه هاي بيش فعالي اغلب ازهمان سنين پايين قابل تشخيص هستند حتي در برخي موارد مي توان اين نشانه ها را در نوزادان ديد . نوزادي كه مدام دست و پاهايش را با بي قراري در هوا تكان مي دهد و يا گريه هاي بي دليل طولاني دارد ممكن است بيش فعال باشد اما همانطور كه گفتيم تشخيص نشانه هاي بيش فعالي در كودكان به طور قطعي از سه سال به بالا صورت مي گيرد .
سوالات متداول
فرق كودك بيش فعال با بي توجه چيست ؟
 برخي كودكان به دليل نياز به جلب توجه اقدام به شيطنت هاي كودكانه اي مي كنند اين كار به هيچ عنوان بيش فعالي محصوب نمي شود اما كودك بيش فعال به طور ناخواسته مدام در حال تحرك يا پرخاشگري است و نمي تواند روي مسائل دقيق شود و تمركز كند . درنتيجه نبايد با قضاوت هاي اشتباه كودكي را كه تنها به دليل جلب توجه والدين اقدام به شيطنت مي كند را با كودك بيش فعال يكي دانست .
والديني كه كودك بيش فعال دارند بايد چه كنند ؟
 صبر از جمله مهم ترين اقداماتي است كه والدين كودك بيش فعال بايد آن را تمرين كنند . سپس بهتر است نحوه رفتار صحيح با كودك بيش فعال را ياد بگيرند و براي درمان كودك خود توسط يه مشاور اقدام كنند و از راه هاي مختلف كه ممكن است آسيب رسان نيز باشد پرهيز كنند .
فرق بيش فعالي با شيطنت چيست ؟
 همانطور كه گفتيم اغلب كودكان داراي برخي شيطنت هاي كودكانه هستند و گاهي برخي كودكان بيشتر به شيطنت ها دامن مي زنند اما نبايد اين كودكان را بيش فعال تلقي كرد زيرا شيطنت تنها راه تشخيص بيش فعالي نيست . كودك بيش فعال علاوه بر شيطنت و تحرك زياد دچار اختلال تمركز است و با كودكان معمولي متفاوت است .
با يك كودك بيش فعال چگونه رفتار كنيم ؟
 بهتر است با كودك بيش فعال صبورانه برخورد كنيم و به دليل عصبانيت هاي زودگذر اقدام به تنبيه آنها نكنيم . والدين كودكان بيش فعال بايد نحوه رفتار با كودك خود را بياموزند تا با رفتار اشتباه موجب آسيب به روح كودك خود نشوند .
سن تشخيص بيش فعالي چند سال است ؟
 براي تشخيص بيش فعالي از سه سالگي مي توان اقدام كرد . اغلب بهتر است درمان ازهمان سنين پايين آغاز شود زيرا درمان اين اختلال نيز داراي دوره اي طلايي است.
خدمات تلفني و آنلاين مركز مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
لطفا براي كسب اطلاعات بيشتر ساير مقالات متخصصان مركز مشاوره آويژه را مطالعه نماييد .
در اين راستا مركز مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه خدمات متنوعي را در زمينه تربيت كودك به شما هم ميهنان عزيز ارائه ميدهد .
منبع:   Signs of ADHD: Does Your Child Have ADHD
 براي مشاوره در زمينه نشانه هاي بيش فعالي در كودكان چيست؟
از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه از سراسر كشور
با 09353000102 تماس بگيريد
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتي ايام تعطيلمنبع: سايت مشاوره تلفني روانشناسي و تحصيلي آويژهمشاوره خيانت و ازدواج و كودك و افسردگي

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۰۰:۳۷ توسط:مشاور موضوع: نظرات (0)