مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه .

مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه

دلیل مقایسه همسر با دیگران چیست ؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|میانگین ۵ رای از تعداد ۱
مقایسه همسر با دیگران
مقایسه همسر با دیگران مقایسه بعضی وقت ها نیک و برخی اوقات زیان آور و حتی مخرب است . مقایسه همسر با دیگران نیز از این قاعده مستثنی نیست . مقایسه همسر با دیگران اگر در جهت امید دادن باشد بسیا رخوب و مفید است . مثلا همسر ما در کسب و کار ورشکست شده و الان بسیار نا امید است . در اینجا و با این مثال دو وجه خوب و بد آنرا بررسی میکنیم . وجه بد اینست که بگوییم : « فلان شخص هم این کار را شروع کرد الان بیا برو ببین چه پولی پارو میکنه» . در این مقایسه همسر با دیگران هم زمان بدی را انتخاب کرده ایم و هم مقایسه بدی کرده ایم . لازم است او را آرام کرده و دلداری بدهیم تا بتواند دوباره شروع کند . در این مقایسه عملا به او گفته ایم لیاقت و تواناییش کمتر ازدیگران است .
حال وجه نیک مقایسه همسر با دیگران میتوانیم از کسی یاد کنیم که ورشکست شده و دوباره کار دیگری را شروع کرده و موفق شده است . در این مقایسه همسر با دیگران و جملات امیدوار کننده به همسرمان دلداری داده و به او امید بخشیده ایم .
بیشتر بخوانید:ازدواج سالم و پایدار چگونه است ؟
دلایل مقایسه همسر با دیگران
دلایل مقایسه همسر با دیگران ریشه در تربیت کودکی دارد . دلایل مقایسه همسر با دیگران ممکن است خود همسر باشد . دلایل مقایسه همسر با دیگران ممکن است کم گذاشتن همسر از نظر عاطفی  ، جنسی و یا مالی باشد . حال به اجمال به دلایل مقایسه همسر با دیگران میپردازیم . ممکن است فرزند پسر یا دختر در کودکی با همسالان خود مدام مقایسه شده باشد . این کودک مقایسه کردن در ذهنش نهادینه شده است . او مدام شغل خود ، خانه خود ، پدر یا مادر خود و همسر خود را به مقایسه میگذارد . این فرد هیچگاه از زندگی خود و حتی قیافه و شغل خود راضی نیست . او مدام مقایسه میکند و دوست دارد در هر چیزی برتر و حتی بهترین باشد .
دلایل دیگر مقایسه ممکن است خود همسر باشد . همسری که مدام شریک زندگی و یا وضعیت زندگیش را با شخص دیگری مقایسه میکند . این رفتار را عملا به همسر او منتقل میشود . او همسر خود را وا میدارد اورا با دیگران مقایسه کند . دلیل دیگر مقایسه کمبودها هستند کمبود عاطفی ، جنسی ، ومالی . همسری که در امد خوبی دارد اما در خرج کردن خساست میکند . اودلیل می آورد که با این درامد برایش مقدور نیست بیشتر خرج کند . نا خوداگاه همسرش را به مقایسه با فرد مشابه وا میدارد . یا از نظر عاطفی به همسرش میگوید خسته هستم ناخوداگاه همسرش میگوید از فلانی بیشتر کار میکنی؟
بیشتر بخوانید:اهمیت سن در ازدواج موفق
عواقب مقایسه همسر با دیگران
عواقب مقایسه همسر با دیگران میتواند همین انتقال این رفتار به همسر و افراد خانواده باشد . فرزندان و همسر عملا یاد میگیرند  خود و وضعیت خود را با دیگران مقایسه کند . از عواقب مقایسه همسر با دیگران افسردگی ، حسادت ، رقابت نا بجا و ایجاد اختلاف در زندگی میباشد . قبول کنیم که برترین و بهترین وجود ندارد . اگر ما ادعا کنیم با زیباترین مرد یا زن ازدواج کرده ایم سخت در اشتباه هستیم . اگر فکر کنیم بیشترین درامد را داریم اشتباه میکنیم . همیشه کسی بهتر و شایسته تر وجود دارد .
از عواقب مقایسه همسر با دیگران اینست که ما در نهایت رضایت وقتی کسی را میبینیم که از همسر ما زیباتر است خدشه دار میشود . اگر کسی را ببینیم که همسرش را عاشقانه دوست دارد حسادت میکنیم . اگر کسی را ببینیم از همسر ما ثروتمندتر است بیمار میشویم . چون بهترین وجود ندارد . حتی اگر ما بهترین باشیم در وجهی از وجوه زندگی کمتر خواهیم بود . همین وجه کافیست تا ما را بیازارد . چون مطلق وجود ندارد . با این فلسفه روح ما هر لحظه دچار شوک های عصبی خواهد شد . همیشه ما دچار استرس خواهیم بود . و در واقع خودمان را در معرض بیماری روحی و روانی قرار میدهیم .
بیشتر بخوانید:ازدواج سفید و عواقب آن چیست ؟
مقایسه همسر با دیگران از طرف زن
مقایسه همسر با دیگران از طرف زن بسیار خطرناک است . مرد همیشه میخواهد در نظر همسرش تکیه گاهی امن باشد . حال در ذهن همسرش همیشه کسی هست که از همسرش بهتر باشد . زیباتر یا خراج تر یا موفق تر . این قیاس از امیدواری مرد نسبت به همسرش میکاهد . مرد را از تلاش بیشتر باز میدارد . چون اعتقاد دارد هرچه میکند در نظر همسرش ناچیز است . مقایسه همسر با دیگران از طرف زن ممکن است از مرد فردی بسازد که برعکس مورد قبل تلاشش را بیش از حد زیاد کند . این همسر برای اینکه به رقبای خود میدان ندهد شبانه روز تلاش میکند .
ذهن او فقط متوجه یک جنبه زندگیست که همسرش هدایتش کرده است . او به موارد دیگر زندگی کم توجه خواهد شد . اگر این مقایسه مالی باشد این مرد دیگر حضور فیزیکی کمرنگی در خانواده خواهد داشت . اگر مقایسه عاطفی باشد مرد از نظر مالی افت خواهد کرد و به همین ترتیب مردی خواهیم داشت که در یک جنبه عالی و در وجوه دیگر ضعیف خواهد بود . مردی یک بعدی  و در عین حال فوق العاده عصبی ، زود رنج و پرخاشگر . .این مرد به خود به چشم یک وسیله تامین نیاز مینگرد . در جهتی تلاش میکند که از او خواسته شده ومقایسه شده . زندگی این زوج تبدیل به یک رابطه رباتیک میشود .ورودی ، پردازش و خروجی … .
بیشتر بخوانید:چرا باید به سالگرد ازدواج اهمیت بدهیم ؟
مقایسه همسر با دیگران از طرف مرد
مقایسه همسر با دیگران از طرف مرد هم عواقب سو زیادی دارد . زن موجودی عاطفی ، احساسی و تاثیر پذیر است . مانند نهالی نازک که اگر بشکند ترمیمش مشکل خواهد بود . مقایسه همسر با دیگران از طرف مرد میتواند بر زن تاثیری عمیق بگذارد . زن دوست دارد از طرف مرد مقبول و رضایت بخش باشد . به محض مقایسه با دیگری ، برای جلب رضایت همسرش از قالب خود خارج شده و در ظرف دیگری میگنجد . شکل او میشود و رفتار و اعمالش تغییر میکند . فردی میشود با خصوصیت و شخصیت شخصی خود و رفتار دیگری . این چنین شخصی ثبات شخصیتی خود را از دست داده و چند بعدی میشود روحیه ای متزلزل ، نگران و شکست پذیر خواهد داشت .
این فرد اگر مورد انتقاد قرار بگیرد آنرا نمیپذیرد . حساس و زودرنج میشود . بهانه گیری او پایان ناپذیر خواهد بود . چون این خودش نیست که زندگی میکند بلکه مقلد کسی است که او نیست . بماند که مردی که در مقیاس دیگران همسرش را میسنجد به همان شخص اکتفا نخواهد کرد . او با دیدن فردی جدید بازهم به مقایسه خواهد نشست . زن که تازه در قالب کسی دیگر گنجیده بازهم باید مقلد دیگری بشود . این مرد با این مقایسه زندگی خود را یا از دست میدهد و یا به انحراف میکشد . زن دیگر منتظر نمیماند که همسرش اورا با کس دیگری مقایسه کند . این زن از مردش حرفشنوی نخواهد داشت . مردش در نظر او فردی متزلزل و کوچک خواهد بود .
بیشتر بخوانید:دغدغه های ازدواج جوانان چیست ؟
مشاوره و خانواده
هر شخصی به محض اینکه در خانواده مشکلی ایجاد میشود بار اول را طبیعی میداند . وقتی مشکل برای بار دوم تکرار شود به فکر فرو میرود . بار سوم با نقش گرفتن چرا ها در ذهنش به فکر چاره می افتد . حال ممکن است با یک دوست درد دل کند . یا یک نفر از اقوام درجه یک مانند پدر یا مادر . هرکدام از اینها میتواند مشکل آفرین باشد . چرا که آنها فقط پای درددل یک نفر نشسته اند و دلیل و برهان طرف دیگر را نشنیده اند . این فرد با اطلاعات ناقصی که دارد به قضاوت می نشیند . معمولا در این قضاوت ها فردی که غایب است محکوم میشود . طرف اول به جای ترمیم رفتار خود یا همسر دچار پیش داوری میشود . او فقط به خود حق میدهد و خواهان تغییر رفتار همسر میشود . حال آنکه ممکن است درواقع خود او مقصر اصلی باشد .
حال اگر ما به جای چاره جویی از افرادی که نمیتوانند عادلانه قضاوت کنند به کسی مراجعه کنیم که هم علم آن را دارد و هم تجربه نتیجه بهتری دریافت خواهیم کرد . با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی میتوانیم چاره کار را بفهمیم . مشاوره خانواده از اصولی است که باید در هر خانواده رعایت شود . مشاوره خانواده و روانشناسی بیطرفانه قضاوت خواهد کرد و به جای قضاوت مشاوره خواهد داد . آسیب شناسی کرده و علت مشکل پیدا میشود . و برای زندگی آرام  و ازدواج موفق چاره بهتری خواهد اندیشید .
بیشتر بخوانید:فواید ازدواج در سن پایین ،گذری به دیدگاه ها
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره تلفنی ازدواج موفق به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .
منبع: ۷ Ways Comparing Your Relationship To Someone Else’s …
 برای مشاوره در زمینه دلیل مقایسه همسر با دیگران چیست ؟
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از طریق تلفن ثابت
با 9099072068 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژه

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۵:۰۰:۲۳ توسط:مشاور موضوع: نظرات (0)