مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه .

مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه

اختلال وسواس چیست؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
اختلال وسواس
اختلال وسواس طبق دی اس ام -۵ یک اختلال اضطرابی مزمن است . وسواس یا او سی دی شامل چندشاخه میباشد ازجمله : اختلال بدریخت انگاری در این اختلال شخص نسبت به چند عضو بدن خود حساس میشود . این عضو ممکن است در نظر دیگران طبیعی و حتی زیبا و با نمک به نظر بیاید . فرد مبتلا به بدریخت انگاری مدام این اعضا را با دیگران و حتی هنرپیشه های پورن مقایسه میکند . مدام آنها را در آینه چک میکند . آن اعضا را اندازه میگیرد و در نهایت آن ها را با لباس ، کلاه و یا آرایش غلیظ میپوشاند . این فکر روزی تا هشت ساعت فکرش را مشغول میکند . در صورت مشاهده این اختلال حتما باید مشاوره اختلالات وسواس انجام شود . اعضای خانواده با انجام دادن مشاوره خانواده با رفتار درست با بیمار از پیشرفت این اختلال جلوگیری نمایند .
اختلال وسواس شاخه دیگری دارد که قابل تامل است . این شاخه وسواس احتکار کردن یاانبار کردن یا هوآردینگ دیزوردر است . در این شاخه از اختلال وسواس ، فرد به ذخیره کردن میپردازد . این اشیا ممکن است سالهای سال مورد استفاده وی قرار نگیرد و کاملا بی ارزش باشند . در اینصورت با مشاوره روانشناسی میتوان به ریشه های ابتلا به این اختلال پی برد و آنرا ریشه کن کرد . شاخه دیگر  وسواس ، وسواس خرید میباشد . در این اختلال بیمار یا در خرید زیاده روی میکند و یا با وسواس خرید میکند . ممکن است برای خرید حتی یک جفت جوراب روزها وقت صرف کند . وسواس در انتخاب رنگ آن ، جنس و اندازه آن . در نهایت بازهم راضی به نظر نمیرسند .
بیشتر بخوانید: مشاوره تلفنی وسواس
اختلال وسواس فکری
اختلال وسواس فکری شامل افکار اضطراب آور ، ترس و هراس میباشد . اختلال وسواس فکری تقریبا غیر ارادی هستند . در اختلال وسواس فکری افکار بی پایه و مزاحم مرتب ذهن بیمار را درگیر خود میکند . بیمار با وجود اینکه میداند این افکار بی پایه و اساس هستند بازهم دچار اضطراب میگردد. اختلال وسواس فکری منشا وسواس عملی است . بیمار میخواهد با انجام دادن کارهایی وسواس فکری را از خود دور کند . دست به اعمال کلیشه ای و مکرر میزند که تبدیل به وسواس عملی میشود .  وسواس فکری در اثر توارث ، الگو گررفتن از والدین و استرسهای ناشی از بد رفتاری بوجود می آید . استثنا گذاشتن در توجه عاطفی به کودکان مخصوصا بین پسر و دختر باعث وسواس فکری میشود .  سرکوب کردن استعدادها و اجبار به اطاعت پذیری مفرط نیز موجب بیماری است .
بطور کلی عدم ابراز محبت به کودک سر منشا روانشناختی بوجود آمدن وسواس در کودکی میباشد که در نوجوانی بروز میکند .
درمان اختلال وسواس
درمان اختلال وسواس به تنهایی نه تنها موثر نیست بلکه باعث بوجود آمدن اختلال های دیگر نیز میشود . مراجعه به مراکز روانشناسی اولین قدم میباشد . تشخیص و درمان را فقط به عهده کارشناسان بگذارید . در غیر اینصورت شما نه تنها به خود و یا بیمار کمک نکرده اید بلکه به او صدمه وارد خواهید کرد . مشاوران با تشخیص نوع وسواس اگر لازم باشد او یا شما را به روانپزشک ارجاع خواهند داد . درمان اختلال وسواس ممکن است ارگانیسم بوده و نیاز به دارو داشته باشد . که در اینصورت نیاز به مداوای موازی خواهد داشت . درمان اختلال وسواس با این روش یعنی روش موازی زودتر انجام خواهد شد . روش موازی یعنی بیمار علاوه بر درمان دارویی به مشاوره روانشناسی نیز نیازمند است . درمانوسواس فقط به درمان بیمار نمی انجامد . خانواده برای رفتار درست با بیمار باید مشاوره بگیرند .
مرکز مشاوره آویژه پیشنهاد میکند خانواده ها حتما مشاوره بگیرند . بزرگنمایی  وسواس برای بیمار نتیجه معکوس خواهد داشت . یک بیمار قبل از هر چیز به امنیت فکری و روانی نیازمند است . بیماری که تا از خانه پا بیرون میگذارد دچار استرس و اضطراب میشود و سوالهای زیادی به ذهنش هجوم می آورد . آیا کلید به همراه دارم ؟ گاز را خاموش کردم ؟ لاپ خانه روشن است ؟ و افکار اضطراب آور دیگر . او نیاز به آرامش و امنیت روانی دارد نه اینکه مرتب اورا سرزنش کنیم که وسواس دارد و باید وسواس را از خود دور کند .
بیشتر بخوانید: تمرین درمان وسواس فکری
اختلال وسواس شستشو
اختلال وسواس شستشو در اثر پاسخ دادن به کنشهای مغز در برابر وسواس بوجود می آید . شخص مبتلا به وسواس میخواهد خود را از این اختلال بدون مراجعه به دکتر رها کند . در نتیجه با واکنشهای مغز روبرو میشود . نتیجه آن شستشوهای مکرر است . آنها فقط جایی را پاک و تمیز میدانند که خود شستشو داده باشند . در صورت برخورد کسی با این جسم مانند لباس دوباره باید آنرا شستشو دهند .
وسواس شستشو در واقع رفلکس مغز نسبت به مقاومت کردن شخص نسبت به اختلال است . به همین جهت توصیه میشود به هیچ عنوان اقدام به درمان خودسرانه و یا مقابله با این اختلال نکنید . مقابله مغز با وسواس منجر به تکانه هایی میشود که نتیجه آن وسواس شستشو ، کمال گرایی و اختلالات دیگر خواهد شد . دیگر اعضای خانواده نیز نباید به هیچ عنوان این اختلال را در نظر بیمار بزرگ جلوه دهند . از تمسخر کردن و یا مطرح کردن آن در جمع جدا خود داری کنید . زیرا باعث بروز اختلالات مزمنی همچون بروز تکانه های شدید ، اضطراب ، هراس و افسردگی خواهد شد که درمان را سخت تر میکند .
اختلال وسواس فکری و عملی
اختلال وسواس فکری و عملی از پی هم بوجود می آیند . بیمار برای مقابله با افکار مزاحم و استرس زا به اعمالی تکراری دست میزند که باعث بوجود آمدن پالسهای عصبی میشود . این ایمپالسها یا افکار مزاحم از ضمیر نا خودآگاه به صورت عملی و خودآگاه بروز میکنند . اختلال وسواس فکری و عملی یا او سی دی شامل بدریخت انگاری بدن ، احتکار ، مو کنی و خراش پوست میباشد . اختلاهای دیگری نیز زیر شاخه وسواس هستند . وسواس شستشو ، کمالگرایی ، وسواس خرید و وسواس به خیسی و آب . برخی از آنها کسی را که صورت یا دستانش خیس است لمس نمیکنند . خیسی را نجس میدانند .
نگرانی را با وسواس فکری اشتباه نگیرید . نگرانی از وجود امواج مغناطیسی مضر در محیط مانند امواج موبایل و ماهواره ها . که البته منطقی است این امواج مضر هستند . نگرانی از وجود قارچهای بیماری زا و میکروبهای مختلف در محیط . نگرانی برای سلامت جسم مانند دندانها و ارگانیسم بدن . نگرانی برای تامین نشدن مالی در اینده . نگرانی اگر خیالی و افراطی نباشد مفید ولی اگر تبدیل به درگیری ذهنی شود بیماری محسوب میشود . نگرانی یا دلواپسی هم ممکن است خیالی باشد . دلواپسی برای اتفاقاتی که به واقعیت نزدیک هستند ولی احتمال وقوع آنها با اندازه دلواپسی فرد مطابقت ندارد . مثلا مادری هر بار که فرزندش بیرون میرود نگران ربوده شدن او میشود . این مادر دچار دلواپسی افراطی شده و باید مداوا شود .
سوالات متداول
افراد مبتلا به اختلال وسواس چه ویژگی هایی دارند ؟
آنها از مردم و اجتماعات دوری میکنند ، کمالگرا هستند ، مرتکب کارهای کلیشه ای و تکراری میشوند ، شستشوی دستها و پاها را بیش از اندازه انجام میدهند . ممکن است اشیا خیس را نجس بدانند . در مذهب و دین افراطی بوده و زیاد دعا میکنند .
علائم وسواس چیست ؟
بیماران مبتلا به وسواس حواس پرتی دارند . آنها تمرکز کمتری نسبت به امور مختلف دارند . کمتر معاشرت میکنند . وقتشان رابیشتر صرف وسواسی میکنند تا امور مهم زندگی .
تفاوت وسواس و نگرانی در چیست ؟
نگرانی نیز مانند وسواس ممکن است شدت یا ضعف داشته باشد باشد . نگرانی ممکن است برای عوامل شخصی مانند پول ، دارایی و یا سلامت جسمانی بوجود بیاید و یا عوامل محیطی مانند نگرانی برای افزودنیها ، وجود امواج مضر در محیط  و وجود میکروبها . اما اختلال وسواس افکار مزاحم و اضطراب آوری هستند که بی پایه و اساس هستند .
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اختلال وسواس  به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .
منبع:  NIMH » Obsessive-Compulsive Disorder
 برای مشاوره در زمینه اختلال وسواس چیست؟
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۳۳:۱۸ توسط:مشاور موضوع: نظرات (0)