مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه .

مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه

اختلال تیک توره چه علائم و نشانه ایی دارد؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
اختلال تیک توره به چند نوع تقسیم میشود : ۱- حرکتی ۲- صوتی ۳ – توامان ( صوتی و حرکتی همراه باهم ) که موارد یک و دو تیک نامیده میشوند اما مورد سوم که حرکت و صوت با هم هستند اختلال تیک توره نامیده میشود. تیک ها را استرس و فشار روحی شدت میبخشد. ژن خاصی برای آن شناسایی نشده اما توارث ممکن است در ایجاد آن دخیل باشد. تیک ها به دو دسته گذرا و مزمن تقسیم میشوند. مدت نوع گذرا تا چند هفته است. نوع مزمن آن تا ماه ها ممکن است ادامه پیدا کند. تیک ها باید مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرند. منشا ابتلا به تیک، گذرا یا مزمن بودن، دفعات و شدت تکرار در درمان اهمیت دارند.
اختلال تیک توره
به خاطر داشته باشید درمان روانی آرام به مراتب راحت تر از روانی پریشان است. همکاری بیمار برای درمان اهمیت زیادی دارد همین طور رفتار و کمک افراد خانواده در بهبود تاثیر زیادی دارد. مشاوره خانواده آویژه با کادری تحصیل کرده و مجرب آماده است تا برای شما لحظاتی همراه با آرامش تدارک ببیند. حضور در جامعه با بیماری موجب پدید آمدن اختلالات جانبی در کودک میشود. از جمله اختلال شخصیت. پس بهتر است با درمان به موقع مشکل کودکمان را نگذاریم بیشتر و پیچیده تر شود. با یک مشاوره روانشناسی از عمق و شدت اختلال کودکمان مطلع شویم. شروع به برداشتن گام های اساسی برای درمان کنیم.
علائم اختلال تیک توره
علائم اختلال تیک توره نوسانی و دوره ای است. یعنی پس از زمان مشخصی برطرف میشود. علائم اختلال تیک توره در برخی موارد تا بزرگسالی همراه فرد میماند. برخی مواقع این تیک برطرف شده  و نوع دیگری بروز میکند. وارد آمدن استرس میتواند علائم اختلال تیک توره را شدیدتر کند. معمولا طی دوره های زمانی شدت و نوع تیک ها تغییر کرده و در هجده سالگی کاملا مرتفع میشوند. اما عواملی ممکن است در پایداری تیک های مادام العمر تاثیر بگذارند و رفع آنها را دچار مشکل کنند.
بیشتر بخوانید: 
تعریف اختلال تیک توره
تعریف اختلال تیک توره بسیار ساده است. اختلال نوروبیولوژیک است که در سنین ۳ تا پنج سالگی در کودکان ظاهر میشود. این اختلال ممکن است در مدت کوتاهی رفع شود یا تا سنین بالا همراه وی بماند. در تعریف اختلال تیک توره میتوان گفت : انقباضات ماهیچه ای که همراه با حرکات تکراری با اصوات مکرر پدیدار میشوند. یا حرکات غیر ارادی و دوره ای که با حرکت و صوت توامان در کودک ظاهر میشود در تعریف اختلال تیک توره میگنجد.
نام این اختلال از ژرژ ژیل دولا توره گرفته شده است. او برای اولین بار این اختلال را تعریف کرد. در مطالب علم روانشناسی ممکن است از این سندروم با نام اختصاری ( جی تی اس ) نیز یاد کنند.
ابتلا به اختلال تیک توره
ابتلا به اختلال تیک توره ریشه شناختی دارد در اثر فشار روحی و استرس در پیام رسانی مغز اختلال ایجاد شده و منجر به تیک میشود. در موارد نادر ابتلا به اختلال تیک توره ریشه در توارث رفتاری دارد. فردی در خانواده بخصوص مادر یا پدر و یا سرپرست دارای این اختلال بوده است. کودک از وی الگوی رفتاری گرفته و از وی به کودک ارث رسیده است. درمان این نوع راحت تر خواهد بود.  در برخی موارد نیز احتمال داده شده جذب و دفع نا بهنجار نوروترانسمیترهایی چون دوپامین و سروتنین در ابتلا به تیک دخیل باشند.
بیشتر بخوانید: 
نشانه های اختلال تیک توره
نشانه های اختلال تیک توره ۱- حرکتی شامل : بالا انداختن شانه ها یا خم کردن محسوس گردن یا حرکات ناگهانی و مکرر در کل بدن. از نشانه های اختلال تیک توره میتوان به چشمک زدن، پلک زدن و تکان دادن مکرر دست و پا اشاره کرد. موارد دیگر میتواند مربوط به حرکات بدن نباشد. انجام دادن کارهای تکراری مانند : بو کردن غذا، چرخاندن کلید درقفل یا در، خاموش و روشن کردن لامپ که بیشتر در کودکان اوتیسم مشاهده میشود. ردیف چیدن الگوها به صورت قطاری یا افقی یا به صورت عمودی (برجی) ۲- صوتی : داد زدن، اصوات غیر مانوس از دهان خارج کردن، تکرار کلمات و به لکنت شدید افتادن. اختلال تیک در کودکان اوتیسم به صورت اکولالیا و کپرولالیا مشاهده میشود. تکرار حرفهایی که شنیده شده و تکرار ناسزاهایی که شنیده است.
پژواک گویی نیز زیر شاخه تیک قرار میگیرد. در پژواک گویی فرد مبتلا کلمات آخر طرف مقابل را تکرار میکند.  برخی نیز با خندیدن با صدای بلند و بی دلیل تیک میزنند.
۳- صوتی – حرکتی که به سندروم تیک توره یا تورت مشهور است. حرکات تکراری مانند چرخیدن به دور خود همراه با داد زدن. باز و بسته کردن شدید پلکها همراه با لکنت شدید… بالا انداختن شانه همراه با آواهایی از گلو.. خم کردن ناگهانی گردن همراه با صاف کردن گلو ویا سرفه کردن
مشکلات اختلال تیک توره
مشکلات اختلال تیک توره بسته به شدت یا ضعف آن فرق میکند. این افراد بخصوص کودکان ممکن است توسط دوستان و همکلاسی ها مورد تمسخر قرار بگیرند. این رفتارها ممکن است اعتماد به نفس کودکان را دچار مشکل کنند. حضور در اجتماع برای این کودکان دشوار میشود. احتمال دارد با وجود اینکه بخوبی به درسهایشان مسلط هستند اما از هراس بروز تیک پاسخ ندهند. همین امر ممکن است در کودکان باعث افت تحصیلی و در بزرگسالان ترک شغل و یا پایگاه های اجتماعی شود.
یکی دیگر از مشکلات اختلال تیک توره این است که فرد تقلا میکند با تیک زدن مبارزه کند در حالیکه شدیدتر میشود. تیک زدن اگر با یک بیماری همایند باشد مشکلات مضاعفی پدید می آورد. اما جای هیچ نگرانی نیست. خوشبختانه علم روانشناسی و روانپزشکی بر تمامی این اختلالات اشراف دارد. با مراجعه به یک روانشناس خوب میتوانید به درمان امیدوار شده برای خود و کودکتان زندگی شیرین و آرامی فراهم نمایید.
بیشتر بخوانید: 
درمان اختلال تیک توره
درمان اختلال تیک توره بستگی به نوع و شدت آن دارد. برای درمان اختلال تیک توره نیز باید با روانشناس متبحر مشاوره شود. در این مشاوره نوع و شدت تیک تشخیص داده میشود و در صورت نیاز به یک روانپزشک ارجاع داده میشود. در برخی موارد که تیکها با یک بیماری روحی – روانی همایندی دارند درمان دارویی ضروری است. تیک ممکن است با افسردگی، وسواس، بیش فعالی و یا اوتیسم همایندی داشته باشد. ابتدا باید بیماری درمان شود تا بعد به تیک زدن پرداخته شود. همراه با درمان دارویی مشاوره میتواند به بهبود سرعت ببخشد و از تداوم آن در بزرگسالی پیشگیری نماید.
سوالات متداول
وظیفه افراد خانواده در صورت مشاهده تیک توره در کودکان چیست؟
در صورت مشاهده هر نوع تیک به روانشناس مراجعه نمایند. از تمسخر تیک های رفتاری و گفتاری جدا بپرهیزند. به او استرس وارد نکرده و محیط را آرام و به دور از استرس نگه دارند. به حرفهایش توجه نشان دهند و در پیمودن راه درمان با او همکاری کنند.
آیا فشار آوردن به کودک برای تکرار نکردن موارد تیک کارساز است؟
خیر نه تنها کار ساز نیست بلکه در تداوم وشدت بیشتر تیک ها اثر گذار میباشد چون این تیک ها غیر ارادی بوده و از توان کودک خارج است که با آن ها مقابله کند و فقط باید تحت درمان قرار بگیرد. اما تذکر نرم و آرام تاثیر دارد. مثلا بگوییم : عزیزم آرام باش و محل تیک او را آرام ماساژ دهیم. ماساژ بین دو ابرو و شقیقه موثر است.
تکه کلام ها در زیر مجموعه تیک ها قرار میگیرند؟
بله اما به صورت خیلی ضعیف. کلا توجه داشته باشیم برخی لکنت ها و یا تیک های موقت ممکن است وجود داشته باشند که در اثر خوردن غذاهایی با طبع سرد بوجود بیایند و زود ازبین بروند که نیازی به درمان پیدا نمیکنند ولی تیک های مدام و لکنت های ماندگار باید درمان شوند.
خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .
منبع: Transient Tic Disorder   
 برای مشاوره در زمینه اختلال تیک توره چه علائم و نشانه ایی دارد؟
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۱۵:۴۴ توسط:مشاور موضوع: نظرات (0)