مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه .

مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه

معایب ازدواج فامیلی

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
معایب ازدواج فامیلی دو بحث را پیش می آورد . ابتدا اینکه هر زن و مردی دوست دارد برخی از مسائل خانواده اش را از همسرش پنهان نگه دارد . این کتمان کردن با صداقت منافاتی ندارد . هر کسی میتواند بدون اینکه احساس گناه یا کذب کند رازهایی برای خود داشته باشد . این رازها نباید مواردی باشند که در آینده و زندگی فعلی آنها دخیل باشد . مثلا اینکه یکبار ازدواج کرده باشد ، یا فرزندی داشته باشد . اما اگر فقط یک مراسم نامزدی داشته و خیلی زود به هم خورده دلیلی ندارد همسر بداند . از معایب ازدواج فامیلی اینست که اینگونه اسرار برملا است . از معایب ازدواج فامیلی همین بس که مثلا نوجوانی برای کسی قلبش تپیده هیچ ارتباطی با هم نداشته اند . همه فامیل از آن مطلعند  لزومی ندارد همسر آینده این را بداند ولی میداند .
بیشتر بخوانید: بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی
نقص های خانوادگی
از دیگر معایب ازدواج فامیلی اینست که زندگی جدید ممکن است مدام با زندگی خانوادگی مقایسه شود . جوانی در زندگی خود میخواهد به گونه ای دیگر زندگی کند . متفاوت با زندگی خانواده هسته اول . اما به او از طرف زوج تذکر داده میشود من زندگی تو را آنگونه دیده ام . این هم یکی دیگر از معایب ازدواج فامیلی است . یکی دیگر از معایب ازدواج فامیلی اینست که عیوب و نقصهای خانوادگی ممکن است به رخ کشیده شود . حال آنکه این عیوب ممکن است مربوط به سالهای گذشته باشد . پس لازم است برای اینگونه ازدواجها که اصلا پیشنهاد نمیشود حتما مشاوره قبل از ازدواج انجام شود . مشاوره ازدواج شروط ازدواج را یاداوری میکند . اینکه چه شرایطی تعیین کنیم و چه قرارهایی بگذاریم تا بتوانیم با آرامش زندگی کنیم .
بیشتر بخوانید: بهترین ازدواج فامیلی
مخاطرات و معایب ازدواج فامیلی
مخاطرات و معایب ازدواج فامیلی حتما باید در رسانه های کشور مورد تاکید قرار بگیرد . جملات عوامانه ای مانند «عقد دختر عمو پسر عمو در آسمانها بسته شده » اقوام را تحت تاثیر قرار میدهد . پسرعمو و دختر عمو بدون تعقل اقدام به ازدواج فامیلی میکنند . از مخاطرات و معایب ازدواج فامیلی انتفال بیماری هایی که در اجداد وجود دارد به فرزندان است . هر کسی دوست دارد فرزندانی سالم بدنیا بیاورد اما غافل ازاینکه با یک اشتباه فرزندش را از سلامت محروم میکند . از مخاطرات و معایب ازدواج فامیلی اینست که تشویقهایی برای ازدواج صورت میگیرد . وقتی حرف از بیماری زده میشود میگویند ما در نسل خود بیمار نداشته ایم که منتقل شود . از مخاطرات و معایب ازدواج فامیلی میتوان به ازهم پاشیدن یک فامیل اشاره کرد .
در یک فامیل وقتی ازدواجی پیش می آید اگر این ازدواج دوام و بقا نداشته باشد  . تصمیم به جدایی گرفته میشود در میان همه فامیل اختلاف بوجود می آید . در یک فامیل میتوان همسر خود را برمبنای معیارهای ازدواج مورد نظر سنجید و انتخاب کرد . اما به نظر میرسد خطرات و معایب بیشتری دارد . لازم است علاوه بر مشاوره ازدواج  ، مشاوره ازدواج موفق نیز انجام داد.
بیشتر بخوانید: ازدواج فامیلی از دیدگاه اسلام
معایب ازدواج فامیلی برای بارداری
معایب ازدواج فامیلی برای بارداری از نظر سلامت به بیماری های ژنتیکی و توارثی برمیگردد . سلامت فرزندان این خانواده ها اگر در نسل بیماری وجود داشته باشد در معرض خطر جدی است  .  معایب ازدواج فامیلی برای بارداری را از نظر ار هاش یا گروههای خونی میتوان بررسی کرد . در یک فامیل بخصوص فامیل درجه دو احتمال هم گروه بودن خون با ار هاش های مختلف وجود دارد . لازم به ذکر است هم گروه بودن خون مشکل ساز نیست . ولی ار هاشهای مثبت و منفی قابل بررسی هستند . مشاوره ژنتیک و آزمایش خون برای قبل از بارداری بخصوص برای ازدواج های فامیلی واجب است .
مثلا اگر ار هاش خون مرد مثبت باشد و ار هاش زن منفی باشد . برای جنینی که گروه خونی با ار هاش مثبت دارد در بدن مادر آنتی بادی هایی بر علیه گلبولهای قرمز جنین ترشح میشود .  شاید این عارضه برای جنین اول مشکل زیادی بوجود نیاوردچون مقدار انتی بادی ها قابل توجه نیست .  اما برای جنین دوم احتمال سقط جنین وجود دارد . یا ممکن است کودک با زردی شدید دست و پنجه نرم کند چون میزان تماس خون مادر با جنین بیشتر شده است . . یکی دیگر از معایب ازدواج فامیلی برای بارداری احتمال بروز بیماری های توارثی خونی میباشد . برای اطلاع بیشتر بخش معایب ازدواج فامیلی از لحاظ ژنتیکی را مطالعه بفرمایید .
بیشتر بخوانید: بدترین ازدواج فامیلی
معایب ازدواج فامیلی از لحاظ ژنتیکی
معایب ازدواج فامیلی از لحاظ ژنتیکی در تمام رسانه های باید آگاهی رسانی کامل شود . زیرا خطرات ناشی ازآن به فرزندانی منتقل میشود که حق سالم زندگی کردن از آنان گرفته شده است .آنهم  بر اثر بی اطلاعی و بی تفاوتی پدر و مادر . بیماری های ژنتیکی بر اثر جهش یکی از کروموزومها و یا جفت کروموزوم بوجود می آِید . این جهش ممکن است در نسل اول به صورت پنهان بماند . ولی در نسل بعد بروز خواهد کرد و نتیجه آن تولد فرزندی است با بیماری . معایب ازدواج فامیلی از لحاظ ژنتیکی همین بس که احتمال بروز بیماری در فرزندان زیاد است . در اثر بروز چنین واقعه ای پدر و مادر مدام احساس گناه کرده و به بیماری های روحی مبتلا میشوند . معایب ازدواج فامیلی از لحاظ ژنتیکی برکسی پوشیده نیست ولی باید جدی گرفته شود .
بیشتر بخوانید: آیا مشکلات ژنتیکی ازدواج فامیلی را میتوان نادیده گرفت ؟
بی تفاوتی نسبت به نسبت فامیلی
هستند کسانی که نسبت به ازدواج فامیلی بیتفاوت هستند .یک زوج ممکن است به ظاهر سالم باشند و مشکلی نداشته باشند برای بیماران مبتلا به تالاسمی مینوردر دوران مجردی  هیچ مشکلی وجود ندارد . اما اگر با یک نفر که او هم به ظاهر سالم ولی مینوراست ازدواج کند خطرناک میشود . بیست وپنج درصد احتمال بروز تالاسمی ماژور در فرزندان میرود . یک مینور نیازی به مراقبت ندارد به همین دلیل برای جلوگیری از ارعاب و ترس پزشکان به فرد تذکری نمیدهد . اما یک تالاسمی ماژور باید مدام تحت درمان باشد . یک جنین بتا تالاسمی ماژور ممکن است ناقص یا عجیب الخلقه بدنیا بیاید .  مینور یک بیماری کم خونی ارثی است که با فقر آهن تفاوت دارد . اما تالاسمی ماژور به دلیل نقص گلبولین خون ظاهر میشود و گلبولهای قرمز را کوچک میکند . سقط این کودکان در هفته های اول منع قانونی ندارد البته با تشخیص پزشک قانونی .
بیشتر بخوانید: مشکلات ازدواج فامیلی را چگونه مدیریت کنیم
مشکلات و معایب ازدواج فامیلی
مشکلات و معایب ازدواج فامیلی علاوه بر مطالبی که عرضه شد اینست که تعداد افراد فامیل دیر به دیر زیاد میشود . ورود یک فرد جدید به حیطه اقوام باعث شادی و نشاط میشود . باعث تنوع در فرهنگ معاشرت میشود . این فرد جدید حرفهای جدید و سلایق جدید با خود به همراه می آورد . از مشکلات ومعایب ازدواج فامیلی همین است که دیگر این تنوع و زیبایی وجود ندارد .
بیشتر بخوانید: مراسم ازدواج فامیلی به چه صورت است ؟
سوالات متداول
بدترین نسبت فامیلی برای ازدواج چیست ؟
بدترین نوع ازدواج فامیلی ازدواج فرزندان خاله ها باهم ، فرزندان عموها ، فرزندان عمه و دایی باهم است . بدتر از آن اینست که فرزندان اینها هم با درجه دومیها ازدواج کنند . یعنی فامیل در فامیل . مثلا پدر ومادر پسر خاله دختر خاله هستند نوه ها هم با نسبتهای فامیلی ازدواج کنند .
ازدواج فامیلی از دیدگاه اسلام چیست ؟
در هیچ آیه ، حدیث و روایتی بر ازدواج فامیلی تاکید نشده است بلکه تشویق به زیاد شدن مسلمانان شده است یعنی با تزویج به تعداد مسلمانان افزوده شود . حتی ازدواج با فردی از ادیان دیگر به شرط مسلمان شدن آنها آزاد است این نشانگرآن است که اسلام بر ازدواج فامیلی تاکید نداشته است .
پرخطرترین ازدواج فامیلی ؟
ازدواجهایی است که هم پدر وهم مادر ناقل بیماریهای نهفته و پنهان هستند که شاید به ظاهر سالم باشند اما بیماری را به فرزندان انتقال میدهند .
در چه کشورهایی ازدواج فامیلی ممنوع است ؟
در کشور امریکا ازدواج فرزندان عموها ، خاله ها و دایی ها یک تابو محسوب میشود و عموم مردم با این رابطه مخالف هستند .  ولی قانونی برای منع ازدواج ندارند . در کشور تاجیکستان ازدواج فرزندان خاله ، عمه ، دایی و عمو ممنوع است چون بیست وپنج درصد تولد معلولان این کشور در اثر ازدواج فامیلی بوده است .
چرا ازدواج فامیلی بد است ؟
عدم ازدیاد فامیل ، عدم تنوع و ورود افراد جدید به فامیل ، احتمال بیماریهای توارثی در فرزندان ، احتمال بروز بیماریهای ژنتیکی در فرزندان و برهم خوردن آرامش و آسایش زوجین .
بیشتر بخوانید: مشاوره ازدواج آنلاین
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره آنلاین ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .
منبع :What are the disadvantages of marrying a relative? 
 برای مشاوره در زمینه معایب ازدواج فامیلی
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۵۸:۱۰ توسط:مشاور موضوع: نظرات (0)