مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه .

مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه

از روانشناسی کودکان پیش دبستانی چه میدانید ؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
روانشناسی کودکان پیش دبستانی
روانشناسی کودکان پیش دبستانی به جهت سن حساسی که دارند به موشکافی های خاصی نیاز دارد . روانشناسی کودکان پیش دبستانی به دلیل دور افتادن ازخانواده حتی برای ساعاتی بسیار حساس است . این کودکان به محیط جدیدی وارد میشوند که کمتر با آن آشنایی داشته اند . این محیط برایشان تازگی دارد و بسیار جذاب است . در میان هم سن و سالان خود حس میکنند حرف های مطابق با سنشان را میشنوند . آنها میتوانند با دوستان جدید خود در مورد بازی ها و فعالیت هایشان حرف بزنند . روانشناسی کودکان پیش دبستانی از روی بازی هایشان نیز امکان پذیر میشود . کسانی غیر از پدر یا مادر به آنها نظارت میکنند . تمامی این موارد برایشان تازگی و جذابیت دارد . مگر برای کودکانی که وابستگی شدید به خانواده برایشان دشوار است و دوست ندارند از آنها دور باشند . روانشناسی کودکان پیش دبستانی برای این دو متفاوت است .
یادگیری در محیط پیش دبستانی فضای جدیدی برای کودکان است . آنها در یک کلاس می نشینند که همه با هم یک کار را انجام میدهند . آنها تفاوت را درک و احساس میکنند . برخی به رقابت میپردازند . برخی از همدیگر می آموزند . برخی گوشه گیری میکنند . بطور کلی در این محیط کار گروهی را تجربه میکنند . آنها در تعامل با یکدیگر و نظارت مربیان همیاری و همزیستی را تجربه میکنند . روانشناسی کودکان پیش دبستانی در تعاملات این محیط جدید به بسیاری از سوالات پاسخ میدهد . روانشناسی کودکان پیش دبستانی این دوره رادوره پر جنب و جوشی کودکان مینامد . کودکانی که در آپارتمان ها زندگی میکنند و فرصت جست و خیز کافی ندارند از دویدن و هیجان در محیط پیش دبستانی لذت میبرند . آنها میتوانند در زنگ تفریح داد بزنند و هیجانات خود را بروز دهند . با صدای بلند بخندند و بدوند .
بیشتر بخوانید:روانشناسی کودکان دبستانی چگونه است ؟
خصوصیات روانشناسی کودکان پیش دبستانی
خصوصیات روانشناسی کودکان پیش دبستانی یا دروه سوم کودکی بسیار متفاوت است . از خصوصیات روانشناسی کودکان پیش دبستانی میتوان به علاقه شدید به بازی نام برد . در این دوره آنها از طریق بازی علایق و احساسات خود را بروز میدهند . دختری که دوست دارد مادر باشد . یا پسری که دوست دارد یک قهرمان باشد در بازی هایش این احساسات را بروز میدهد . از دیگر خصوصیات روانشناسی کودکان پیش دبستانی ظهور فرا خود در آنها میباشد . در این دوره آنها همزاد پنداری نموده و احساسات دوست خود را درک میکنند . بروز همنوع دوستی در این مرحله ظاهر میشود . آنها در پیش دبستانی از چاشت خود به دوستانی که چیزی همراه نیاورده اند میدهند . به کودکی که قدرت یادگیری کمتری دارد آموزش میدهند . با طبقات مختلف جامعه نه مفهومی بلکه به ظاهر آشنا میشوند .
از بارزترین خصوصیات روانشناسی کودکان پیش دبستانی یادگیری مهارت های زندگی است . آنها در این دوره همزیستی را می آموزند . کجا باید حالت تدافعی داشته باشند و کجا همزیستی . کودکان با ظهور وجدان یا فراخود شخصیت ممتازی را تجربه میکنند . آنها حس برتری پیدا میکنند . رابطه فرمانروا و فرمانبر یا معلم و شاگرد این حس آنها را تتمیع میکند . آنها با کمک به دیگران احساس خوبی دارند . در این دوره بر گنجینه لغات خود می افزایند و جملات بیشتری به زبان می آورند . سمبل سازی و درک نمادین اشیا تقویت میشود و آنها با اشیا بیجان ارتباط میگیرند . حس مالکیت را بطور مفهومی تجربه میکنند . حس مالکیت در سنین چهار تا پنج سالگی ایجاد میشود اما نه به صورت مفهومی . چیزی را که متعلق به آنان است لحظه ای دیگر رها میکنند اما حالا آن را حفظ میکنند (مالکیت ) .
بیشتر بخوانید:خصوصیات روانشناسی فرزند آخر خانواده
تست روانشناسی کودکان پیش دبستانی
تست روانشناسی کودکان پیش دبستانی بسیار متنوع و شیرین است . تست ها علاوه بر مشخص کردن بهره هوشی کودک به تقویت هوش آنها کمک میکند . به روانشناسان داده هایی میبخشد که از طریق آن به روحیات ، علایق ، خصوصیات و علایق کودکان پی میبرند . یک تست روانشناسی کودکان پیش دبستانی درک اختلاف دو تصویر مشابه است . دو تصویر کاملا شبیه به هم که ده اختلاف کوچک دارند و کودک باید این اختلاف ها را پیدا کند . یک تست روانشناسی کودکان پیش دبستانی به ماز شهرت دارد . یک قسمت از یک نقاشی برداشته شده که این قسمت با طرح های دیگر چند تعداد در برابر کودک قرار دارد . کودک با توجه به رنگ و طرح قسمت بریده شده شکل مناسب را در جای خود قرار میدهد . سرعت و درست بودن در انتخاب شکل بهره هوشی و روحیات او را مشخص میکند .
یک تست دیگر که مربوط به روانشناسی بالینی میشود آزمون ریون است . در این آزمون کودک با یک آزمون مفهومی روبرو میشود . او سه تصویر در مقابل دارد تصویر چهارم را با توجه به مفهومی که تصاویر به او میدهند در جای خود قرار میدهد . او برای انتخاب خود توضیح و تفسیر دارد . آزمون ها در اولین مرحله مهم هستند . او آزمون های بعدی را با توجه به تجربیاتش راحت تر پشت سر میگذارد . همین تعداد تجربه ها برای تشخیص درست نیز مهم هستند و این آزمون های بعدی آزمون پیشرفت نام دارند . تست دیگر یک کاغذ نقاشی شده است که شکلی خاص در میان خطوط در هم و پیچیده را باید کودک بیابد . بازهم سرعت تشخیص و پیدا کردن شکل در روانشناسی کودک موثر است .
بیشتر بخوانید:سوالات تست هوش کودکان
روانشناسی کودکان پیش دبستانی در نقاشی
روانشناسی کودکان پیش دبستانی در نقاشی حرف های زیادی برای روانشناسان دارد . قلم نقش خیال میزند بر لوح چه برای کودکان چه بزرگسالان . یک صفحه کاغذ سفید در اختیار کودک بگذارید با مهربانی از او بخواهید چند خط بکشد . حال با اجبار از او بخواهید چند خط بکشد . خواهید دید هنگام مهربانی خطوط نرم و منحنی هستند هنگام اجبار خط ها تیز و شکسته و اگر عصبانی شود قلم را با فشار بیشتر حرکت میدهد و در نهایت ممکن است با نوک مداد کاغذ را سوراخ سوراخ کند . در روانشناسی کودکان پیش دبستانی در نقاشی از آنها میخواهند یک نقاشی بکشند . نوع خطوط بیان کننده یکسری روحیات ، رنگ ها هرکدام بیانگر روحیات دیگری خواهند بود . در یک پرتره بچگانه کشیدن ماشین با جزئیات نشانگر یک روحیه است و کشیدن سطحی ماشین به صورت چهارضلعی منظم یک روحیه دیگر را به روانکاوان میدهد .
در تست های روانشناسی کودک برای شناخت روحیات و هوش او یک نقاشی از پیش آماده میشود . در این نقاشی که ممکن است صورت ، خانه ، ماشین و یا هر شکلی باشد چند جز را نمیکشند . مثلا در نقاشی صورت ممکن است لب یا گوش نگذارند کودک باید آنرا کامل کند . حال یک کودک ممکن است فقط عضو جا مانده را بگذارد . ممکن است برای او گوشواره ، مو و زینت الات بگذارد و کودک پسر کلاه یا تفنگ بگذارد . به این ترتیب میتوان از نقاشی برای پی بردمن به درون یک کودک بهره برد و او را روانشناسی کرد .
بیشتر بخوانید:روانشناسی نقاشی کودکان چیست ؟
روانشناسی کودکان پیش دبستانی در رشد
روانشناسی کودکان پیش دبستانی در رشد همراه با تحولات زیادی خواهد بود . یک کودک در این دوران از نظر جسمی رشد میکند . این رشد در او خصوصیات جدیدی چون حس استقلال پدید می آورد . او احساس میکند دیگر بزرگ شده و توقع دارد همه این موضوع را درک کنند . به او کمتر دستور بدهند . اجازه بدهند برخی کارهایش را به تنهایی انجام دهد و خریدهایش به سلیقه خودش باشد . او از نظر برخی مهارت ها نیز توانایی پیدا میکند . مانند ورزش ها . او در این دوره رشته ورزشی خود را انتخاب میکند البته ممکن است برخی انتخاب های او تحت تاثیر دوستانش باشد . ولی همین انتخاب نشانگر رشد تحرک پذیری کودک میباشد . او در این دوره توانایی تفسیر و تفهیم میابد . او قوه تحلیل پیدا میکند . یعنی به درک مفهومی میرسد . او مهارت های اجتماعی را می آموزد .
او دوست دارد از طرف دیگران مقبول واقع شود در نتیجه برخی مهارت ها در او تقویت میشود . مهارت روابط عمومی . ارتباط برقرار کردن به نحوی که دیگران او را بپذیرند و او بتواند ارتباط عاطفی برقرار کند . در نتیجه این نیاز او یاد میگیرد برخی رفتارها را که ناشی از احساسات درونی است بروز ندهد . روانشناسی کودکان پیش دبستانی در رشد میگوید : شاید کودک در کنترل احساسات و رفتار ماهر نباشد . اما شروع دوره جدیدی است برای تمرین کنترل احساسات . در این دوران مشاوره خانواده لازم است . در این مشاوره مشخص میشود در برابر هریک از رفتارها و خواسته های کودک چه واکنشی داشته باشید . روانشناسی کودک در این دوره حرف های زیادی برای گفتن دارد . چون کودک تغییرات زیادی را در وجود خود و در محیط مشاهده میکند . مشاوره کودک کمک بزرگی به تربیت کودک میکند .
بیشتر بخوانید:روانشناسی رنگها در کودکان
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .
منبع :The Psychology of Preschool Children 
 برای مشاوره در زمینه از روانشناسی کودکان پیش دبستانی چه میدانید ؟
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۱۷:۳۶ توسط:مشاور موضوع: نظرات (0)