مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه .

مشاوره روانشناسی ناخودآگاه آویژه

تمرین درمان وسواس فکری

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|میانگین ۵ رای از تعداد ۱
درمان وسواس
درمان وسواس یا او سی دی به تنهایی امکان پذیر نیست . ممکن است با اضطرابی که بابت فکر کردن به این بیماری در ما بوجود می آید به  وسواس فکری نیز مبتلا شویم . پس توصیه میشود برای درمان ، به یک درمانگر و یک روانپزشک مراجعه شود . اختلال او سی دی از اختلالاتی است که هم نیاز به دارو دارد و هم درمان روحی . برای درمان روحی روانی به یک روانشناس بالینی باید مراجعه شود . درمان وسواس وقتی امکان پذیر است که بپذیریم در وجود ما یک اختلال وجود دارد  . درمان وسواس به کمک خودمان اما نه به تنهایی امکان پذیر است . اتفاقا کسانی که به تنهایی اقدام به درمان میکنند ممکن است باعث بروز تکانه های شدیدتری شوند .
اگر شما هم در اطراف خود بیمار او سی دی دارید هرگز نخواهید که به او کمک کنید . تنها کمک شما به او بردن به پیش یک درمانگر میباشد و اینکه از او بخواهید از این اختلال نهراسد . هراس بیمار او سی دی این بیماری را تشدید میکند . در واقع وسواس فکری از هراس از وسواس عملی پدیدار میشود . درمان وسواس مراحل خاص خود را دارد . این اختلال چون هم با ارگانیزم بدن سر و کار دارد هم با ذهن لا زم است هردو درمان شوند . درمان وسواس هم زمان با روانپزشک و روانشناس باید انجام شود . درمان وسواس میتواند موفقیت آمیز باشد به شرطی که تمام افراد خانواده مشاوره بگیرند . .یک بیمار وقتی وسواس عملی دارد برای مبارزه با این اختلال درخود تکانه های شدیدتری ایجاد میکند . با درگیر کردن ذهن خود وسواس فکری نیز به این اختلال افزوده میشود .
درمان وسواس فکری
درمان وسواس فکری در اثر بیتفاوتی شخصی میسر میشود . یعنی هر چقدر به فرار از وسواس عملی بیاندیشدم تکانه های بیشتری واردضمیر هشیار شخص میشود . درمان وسواس فکری زمانی میسر است که اضطراب ناشی از وسواس عملی ذهن و روح مارا درگیر نکند . درمان وسواس فکری نیز با کمک روانشناس بالینی و روانپزشک میسر است . توصیه میکنیم به هیچ عنوان در صدد خود درمانی برنیایید و وضع بیمار یا بیماریتان را بدتر نکنید . افکار تکرار شونده ای که در اثر هیجان و اضطراب مزمن وارد ذهن شخص میشود وسواس فکری را شدیدتر میکند .درمان وسواس فکری با افکار پریشان سختتر میشود . پس بهتر است قبل ازاینکه از این اختلال بترسیم قبول کنیم که این بیماری نیز قابل درمان است . برای درمان اقدام کنیم نه مبارزه . این افکار بدون خواست شما وارد ذهنتان میشود ولی با آن به تنهایی مبارزه نکنید .
به روانپزشک و روانشناس مراجعه نموده و خود را به آرامش برسانید . هرچقدر وجود این بیماری را در ذهن خود بزرگتر کنید مجبور خواهید شد علاوه بر وسواس با هیولایی هم که در ذهن خود ساخته اید بجنگید . قدم اول : به خود بقبولانید که این بیماری درمان دارد . قدم دوم : درمان فقط با کمک درمانگر میسر است  قدم سوم : خود درمانی باعث شدیدتر شدن بیماری خواهد شدولی قبل از این قدمها به خود بقبولانید این اختلال را دارید  و قدمهای بعدی را درمانگرتان به شما خواهد گفت . فردی که وسواس عملی دارد ازچند جهت رنج میکشد . اول  : انجام تکانه ها دوم : این فکر که من دیگران را رنج میدهم . وظیفه ما برای بهبود اینست که : در جمع مدام از رفتار وسواسی او نگوییم . اورا سرزنش نکنیم و به او اطمینان و امنیت ببخشیم .
بیشتر بخوانید:مشاوره تلفنی وسواس
تمرین درمان وسواس فکری
تمرین درمان وسواس فکری ساده است به شرط اینکه خودمان را بخواهیم . هرروز قبل از خواب پنج ثانیه ذهنمان را تخلیه کنیم . انگشت اشاره را میان دو ابروی خود و به آرامی قرار دهیم . هیچ فکری را به ذهنمان راه ندهیم . هیچ فکری . به هیچ چیز نیاندیشیم . پنج ثانیه فرصت بسیار کمی است اما برای ذهن فرصت بسیار خوبی برای استراحت و رفرش شدن میباشد . در تمرین درمان وسواس فکری ابتدا این کار بعید یا سخت است امام به تدریج این توانایی را کسب خواهید کرد . برخی دراین حالت به رویا میروند یا به مناظر زیبا فکر میکنند این درست نیست . وقتی چشمهایتان را میبندید هیچ چیزی نباید ببیندید . ذهنتان را مانند یک جعبه خالی راحت بگذارید . در این لحظه نه افکار زیبا و نه افکار بد هیچیک اجازه ورود ندارند .
تمرین درمان وسواس فکری باید با درمانگر صورت بگیرد . همینکه باور کنیم این بیماری درمان میشود . همینکه وقتی به یک رفتار تکراری دست میزنیم رنج نکشیم وبه آرامی آنرا ترک کنیم . مثلا وقتی وسایل را با وسواس سرجایش قرار میدهیم خود را عذاب ندهیم  . به خود غر نزنیم که بازهم کار وسواسی کردم . لبخند بزنیم و بگوییم باز هم کار تکراری کردم و آرام آن شی را درجای دیگری قرار دهیم . سپس با لذت به آن نگاه کنیم و بگوییم اینجاهم میتونه جای خوبی براش باشه . اینکار وقتی خوب است که خود را راحت بگذاریم و اذیت نکنیم .
درمان وسواس شستشو
درمان وسواس شستشو مانند دیگر بیماریهای وسواسی نیاز به درمانگر دارد . یکی از علل این بیماری علت محیطی است . علت دیگر برهم خوردن تعادل هورمونها  است . هورمونهایی به نام نورو ترانسمیترهای مغزی  . پس چون این بیماری نیز ناشی از اختلالات مغزی است  باید به روانپزشک نیز مراجعه شود . اما برای درمان وسواس شستشو ابتدا باید به یک روانشناس بالینی مراجعه شود . روانشناس درجه وسواس را تشخیص داده  و برای درمان وسواس شستشو راهکارهای لازم را دراختیار شما قرار خواهد داد . وسواس شستشو یک وسواس فکری عملی است .
مبتلایان به این وسواس دو گونه هستند . وسواسی های میکروبی و وسواسی های مذهبی . وسواسی های میکروبی همیشه فکر میکنند میکروب یا کثیفی محیطشان را آلوده کرده که باید شستشو شود . وسواسی های تابویی یا مذهبی فکر میکنند محیطشان نجس شده و باید پاک شود . متاسفانه اینگونه افراد تابع قوانین مذهبی هم نیستند و اگر در مورد محیط قوانین شرعی نیز اجرا شود بازهم اعتقاد دارند محیط نجس است . این وسواس نه به علم پزشکی یا میکروبیولوژی ارتباط دارد نه به مذهب بلکه تکانه های تکراری است . اگر بدون درمانگر از کارهایشان ممانعت شود بهبود بیمار سخت تر میشود .
جدیدترین درمان وسواس
جدیدترین درمان وسواس میگوید باید بپذیریم . باید بپذیریم این اختلال در وجود ما هست . سپس اعتماد به نفسمان را افزایش دهیم . مدام با خود تکرار کنیم من قادر هستم به کمک درمانگرم آنرا کاهش داده و به تدریج درمان شوم . به خود زمان بدهیم . بپذیریم که درمان بیماری نیاز به زمان دارد . ازخود و درمانگر توقع نداشته باشیم که در مدت کوتاهی این اختلال درمان شود . وقتی دچار تکانه ها میشویم از خود دلخور نشویم . به خود اضطراب راه ندهیم . . اطرافیان و افراد خانواده نیز باید تحت نظر درمانگر قرار بگیرند و به بهبود کمک کنند . اطرافیان نباید با بروز تکانه ها فوری اورا شماتت کنند . داد نزنند  و به او اضطراب و استرس وارد نکنند . با لبخند آرام به او بگویند بازهم … ولبخند بزنند . به او اطمینان خاطر بدهند که این رفتار آنها را عصبی نکرده بلکه همراه او هستند تا او درمان شود .
جدیدترین درمان وسواس میگوید از بروز رفتارهای وسواسی نترسید و نترسانید . برخی اوقات کسانی با یک آوا تمام آرامش بیمار رااز او میگیرند و به او استرس وارد میکنند . مانند گفتن یک اااا  یا آآآآآآ پیشنهاد میشود از بروز هر گونه رفتاری که در بیمار ترس و تردید اضطراب پدید می آورد بپرهیزید . مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی برای رفتار درست در مقابل بیمار به شما مشاوره میدهد . مشاوره روانشناسی به شما می آموزد چگونه در مقابل رفتارهعای وسواسی آرامش خود را حفظ کنید . با مشاوره اختلال وسواس در درمان این اختلال پیش قدم شوید .
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اختلال وسواس انلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .
منبع: Clinical practice guidelines for Obsessive-Compulsive …
 برای مشاوره در زمینه تمرین درمان وسواس فکری
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از طریق تلفن ثابت
با 9099072068 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژه

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۵۴:۵۴ توسط:مشاور موضوع: نظرات (0)